Będąc właścicielem małej firmy lub osobą odpowiedzialną za marketing w lokalnym przedsiębiorstwie zapewne często zastanawiasz się jak marketing internetowy jest w stanie wesprzeć Twoje działania. W tym artykule chciałbym zwrócić Twoją uwagę na to, jak Facebook może stanowić narzędzie budujące świadomości Twojej marki oraz być źródłem pozyskania nowych klientów.
Załóżmy, że prowadzisz już stronę internetową, na której prezentujesz swoje usługi. Media społecznościowe mogą być świetnym dodatkiem, aby pokazać potencjalnym klientom, co sprzedajesz oraz jakie problemy rozwiązujesz.
Facebook z pewnością powinien być jednym z obszarów, na którym koncentrujesz swoją marketingową uwagę. Jest to medium, które nie wymaga dużych inwestycji a może przynieść realne korzyści.
Oto pięć sposobów na promocję twojego biznesu na Facebooku:
1. Lokalizacje Twojej firmy na Facebooku
Narzędzie Lokalizacji Facebook’a pozwala łączyć wszystkie oddziały Twojej firmy i zarządzać nimi z jednego miejsca. Pozwala to na lepszą kontrolę nad stronami oraz reklamami, które ich dotyczą. Więcej na ten temat znajdziesz w centrum pomocy Facebook’a na: https://www.facebook.com/business/help/174184552932540
Narzędzie to jest przydatnym elementem, aby:
- Szybciej odnaleźć Twoją firmę,
- Dostosować treści w oparciu o konkretną lokalizację,
- Organizować oraz zarządzać lokalizacjami,
- Dostosować zameldowania klientów do konkretnej lokalizacji,
- Tworzyć lokalne reklamy opierające się o konkretną lokalizację.
Zasadniczo, lokalizacje to zakładka, którą każda zweryfikowana strona na Facebooku może uzyskać oraz jest stosunkowo łatwa w konfiguracji. Upewnij się jednak, że jesteś administratorem, aby swobodnie i szybko móc ją skonfigurować. Zakładkę tą znajdziemy w sekcji Zasobu / Lokalizacje firmy
2. Reklama na Facebooku
Reklama na Facebooku nie musi kosztować majątku. Jest to świetny sposób, aby poprawić rozpoznawalność Twojego lokalnego biznesu. Demograficzne i geograficzne targetowanie reklam sprawia, że Twoje przekazy zostaną zaprezentowane idealnym klientom. Oczywiście wybór odpowiedniej grupy docelowej jest niezmiernie ważny i zostanie opisany w osobny artykule. Podsumowując trudno znaleźć solidniejszą platformę reklamową niż Facebook.
Facebook posiada wiele rodzajów reklamy, które w zależności od Twoich celów pomogą Ci w ich osiągnięciu. Wielu klientów za cel stawia sobie np. powiększenie społeczności ich fanów oraz wzrost ich zaangażowania.
Celów oczywiście jest dużo więcej. Poniżej lista celów wśród których możesz wybierać targetowanie swojej reklamy. Warto tutaj zaznaczyć, że wybór jest istotny gdyż determinuje on komu Twoje reklamy będą wyświetlane. Facebook potrafi określić, które osoby chętniej skomentują czy polubią Twój post (aktywność), a które chętniej dokonają zakupu w Twojej witrynie itp. Jak stwierdzono w tym artykule, możesz przeglądać wybór dostępnych ofert na smartfony i najlepsze marki oraz odkrywać plany usług, które najlepiej odpowiadają Twoim potrzebom.
Rozpoznawalność
Ten rodzaj celów ma za zadanie zwiększyć zainteresowanie Twoimi produktami i usługami. Należą do nich:
- Rozpoznawalność marki
- Zasięg
Rozważanie zakupu
Ten rodzaj celów ma bardziej angażować Twoich potencjalnych klientów do kontaktu z marką.
- Ruch
- Instalacje aplikacji
- Aktywność
- Wyświetlenia filmu
- Pozyskiwanie kontaktów
- Wiadomości
Konwersja
Trzeci rodzaj celów ma być zachętą do podjęcia decyzji zakupowej
- Konwersje
- Sprzedaż katalogu
- Wizyty w firmie
3. Rozpoznawalność lokalna – reklama zasięgowa
Reklamy rozpoznawalności lokalnej są świetną formą targetowanej reklamy, które z pewnością trafią do osób zainteresowanych firmą. Dodatkowo będą to osoby z Twojej okolicy.
Ten rodzaj reklam wzywa do działania, na przykład funkcja: „Jak dojechać” czy też „Zadzwoń teraz”, gwarantuje to zwiększenie się ruch na twoim „podwórku”.
Przykładem może być klient, który otworzył restaurację. Musiał przyciągnąć ruch do tego miejsca, więc pokazywał reklamę klientom będącym blisko swojego lokalu. Takie reklamy mogą zawierać elementy demograficzne oraz zainteresowania naszych potencjalnych klientów, ale również skupiają się na konkretnym obszarze umieszczając reklamy w promieniu 10 (możesz to zmienić) kilometrów od restauracji.
Prezentowanie reklam tego typu nie tylko pomaga w rozpoznawalności naszej marki, ale również wspiera konkretne lokalizacje w spełnianiu określonych celów sprzedażowych.
4. Wydarzenia
Wydarzenia na Facebook’u to kolejny niskobudżetowy, bardzo dobry sposób na pobudzenie biznesu. Tworząc wydarzenie typu Targi Urody, Zdrowia, Szkolenia itp. oraz wszystkich innych w których klienci będą chcieli uczestniczyć możemy łatwo zaprosić ich na Facebooku co z pewnością będzie dodatkowym źródłem pozyskania ruchu.
Wielką zaletą zaproszeń jest to, że kiedy znajomi zaczną je przyjmować pojawi się to w powiadomieniach znajomych tych znajomych, co przyniesie jeszcze większy rozgłos wydarzeniu.
Ponadto, jeżeli posiadasz budżet możesz łatwo targetować te wydarzenia za pomocą reklam, tak samo jak inne promocji na Facebooku, co poszerzy grono odbiorców, którzy dowiedzą się, co dzieje się w twojej firmie.
Takie wydarzenia powinny zawsze mieć miejsce, kiedy otwierany jest nowy biznes lub dzieje się w nim coś na tyle ciekawego by zainteresować naszych potencjalnych klientów.
5. Live na Facebooku
Facebook uwielbia treści wideo. Jeszcze lepiej odbiera wideo na żywo, co pozwala każdej marce nadawać swoje wiadomości z urządzenia mobilnego prosto na Facebookową tablicę.
Live na Facebooku jest trzykrotnie wydajniejszą opcją, w porównaniu do zwykłych wideo udostępnianych na tej platformie.
Rozwijanie tradycyjnych treści, jak również prowadzenia transmisji na żywo na Facebooku bez wątpienia przyciągnie uwagę.
Oto kilka świetnych pomysłów na to, jak rozwinąć Twoje treści wideo na Facebooku:
- Udostępnij aktualne menu lub danie dnia, jeśli prowadzisz restaurację. Pokaż je swoim odbiorcom, pokaż jak je przygotowujesz. Analogicznie możesz prezentować inne produkty ze swojej oferty.
- Weź widzów na wycieczkę po twoim sklepie pokazując jednocześnie, jakie produkty można w nim zakupić.
- Jeżeli właśnie przyjechała dostawa nowych produktów zrób szybkie wideo pokazujące kilka nowych produktów z tej dostawy,
- Przedstaw w wideo swoich pracowników, dzięki czemu klienci poznają markę, ale również osoby w niej pracujące,
- Jeżeli w twoim sklepie odbywa się wyprzedaż, zrób Live i powiedz swoim widzom, o jej szczegółach,
- Dziel się wskazówkami i pomagaj. Na przykład prowadząc sklep odzieżowy, zrób wideo na temat tego, jak dobierać ubrania do stylizacji, dbać o ubrania czy też przedstaw na żywo, jak powinno się nosić konkretne akcesoria,
- Organizuj projekty DIY „Zrób to sam”. Powiedzmy, że prowadzisz lodziarnię. Udostępnij przepis na deser, który Twoi klienci mogą z powodzeniem wykorzystać na przyjęciach.
Podsumowanie
Powyżej masz wskazówki, jak możesz promować swój lokalny biznes na Facebooku. Użyj ich, aby tego dokonać. Testuj co w Twoim wypadku sprawdza się najlepiej a jeśli masz pytania pisz do mnie lub komentuj.